maanantai 17. maaliskuuta 2008

Käytetyn auton ostoa, osa 1

Useimmat ostavat täällä autonsa autoliikkeestä (uutena, jos saan lisätä), mutta itse päätin säästää hieman rahojani ja ostaa perheen ensimmäisen auton Dubaissa käytettynä ja yksityiseltä.

Monikaan ei sitä täällä suositellut.
Itseasiassa ei kukaan...

Olen ajellut täällä nyt kuukauden vuokra-autolla, mutta vertaillessani osto- ja vuokrahintoja, niin huomasin, että voin ajella täällä samalla rahalla vuoden ajan joko alimittaisella vuokra-autolla tai hieman katu-uskottavammalla ajopelillä.


Saat arvata kaksi kertaa kumpaan olen päätymässä...

Paikallisen tyylin mukaan ajopelin hankkiminen ja omistaminen on tehty, hmm, sopivan byrokraattiseksi. Kun ostat käytettyä autoa, niin ensin sinulla pitää olla autovakuutus. Sitten sinun pitää rekisteröidä se itsellesi. Ja siinä välissä se pitää katsastaa. Ja sekä ostajan että myyjän tulee olla paikalla kun kaikki edellämainittu tapahtuu. Ja voi olla, että autoon on esimerkiksi kirjoitettu sakkolappuja, niin niiden maksaminen on rekisterissä olevan omistajan maksettava. Eli tämä kannattaa selvittää ennenkuin latoo riihikuivaa myyjän kouraan. Ja jos autoa ei ole kokonaan maksettu alkuperäiselle rahoituslaitokselle, sama juttu. Ja koska paperit kirjoitetaan arabiaksi, niin pitää maksaa jollekin joka tarkistaa että siinä uuden omistajan kohdassa on oma nimesi eikä myyjän nimi... Näinkin on joillekin käynyt ja uppistakeikkaa maksoit muutaman kymmenentuhatta dirhamia parin tunnin turistieksursiosta arabi katsastusasemalle.

Ja että saat autoon vakuutuksen, niin sinulla pitää olla vakiopaperit mukana: vuokrasopimus, passi, viisumi, valokuvia ja toki rahaa. Ja että sen saa rekisteröityä, toisessa firmassa; sama juttu. Ja katsastuksessa. Ja niin edelleen... Pankkilaitoksesta voi hommata autovakuutuksen, jota yritin tänään tehdä, niin minut ohjattiin pääkonttoriin hoitamaan asiaa. Sinne on noin 25km matkaa (ruuhka-aikana noin 1,5 tuntia/suunta). Ei kiitos... Niin, ja ennenkuin voin ottaa vakuutusta niin minulla pitää olla edellisen opmistajan vakuutussopimuksesta kopioi, leimojen kera, ja moottorin- sekä auton rungon numerot. Mutta jos ei ole vielä nähnytkään autoa jota on ostamassa niin niiden saaminen voi olla himppasen hankalaa. Huoh.

Ja auton rekisteröinti pitää tehdä vuosittain uudestaan. Kivaa.

Ja rekisterikilpi pitää ruinata edelliseltä omistajalta. Jos tämä on mieltynyt omaan rekisterinumeroonsa, niin hän ei annakaan sitä (ainakaan ilman huomattavaa korvausta) vaan sinun pitää käydä poliisilaitokselta hankkimassa rekisterikilpi jossain vakuutuksenottamisen, rekisteröinnin ja katsastuksen välissä. Ihan tarkkaan en sitä vielä tiedä...

Ja olin tietenkin nettipankista ja poliisilaitoksen sivuilta näitä asioita etukäteen koittanut selvitellä, mutta missään ei tätä koko kuviota ollut selvitetty. Esimerkiksi pankki/vakuutuslaitoksen sivuilla luki (jos se sattui siis olemaan saavutettavissa) että tervetuloa konttoriimme niin asia hoituu. Se pääkonttoriasia oli tietenkin jätetty mainitsematta. Eli ajoin turhaan 15km tuohon suuntaan kun olisi pitänytkin ajaa 25km tuohon suuntaan. No kas kun en käsittänyt!

Rekisterikilvet täällä on muuten kova juttu. Mitä pienempi numero autossasi on, sitä kovempi jamppa löytyy ratin takaa tai takapenkiltä, automallista riippuen. Numero 1 on tietenkin sheikillä. Joku aika sitten Saeed Abdul Ghaffar niminen liikemies maksoi Abu Dhabin rekisterikilvestä numero 1 vaatimattomat 55,2 miljoonaa dirhamia (noin miljoona ekee). Tietenkin maailman ennätys. Edellinen maailmanennätys oli hänen veljellään. Ylittäjä.

Kävin tänään palauttamassa vuokra Hondani ja nyt se auto on sitten oikeasti hommattava. Tämän ajattelin ostaa. Kävin sen renkaita jo kerran potkimassa ja koeajelemassa. Palaan asiaan myöhemmin kun homma on edennyt. Jos on. Todennäköisesti joku homma tänään tökkää vielä. Sen verran sekavaa tämä touhu on.

Ei kommentteja: